1. Welcome to SportsJournalists.com, a friendly forum for discussing all things sports and journalism.

    Your voice is missing! You will need to register for a free account to get access to the following site features:
    • Reply to discussions and create your own threads.
    • Access to private conversations with other members.
    • Fewer ads.

    We hope to see you as a part of our community soon!

Five years ago today ...

Discussion in 'Anything goes' started by Sam Mills 51, Apr 18, 2010.

  1. 21

    21 Well-Known Member

    Please forgive the brief digression, but how the heck did you do that??
     
  2. BTExpress

    BTExpress Well-Known Member

    Cut and paste, I would assume.

    Virtual keyboard, perhaps.

    Or a real Roman-Hebrew keyboard, which (for Roman-Cyrillic) allows for all kinds of fun Я люблю SportsJournalists.com[/glow]
     
  3. The Big Ragu

    The Big Ragu Moderator Staff Member

    הישוב "זכרון יעקב" נקרא כך לזכר הברון רוטשילד, ויום הזכרון נקבע לשם הנצחת המתים. בהתאם לזה נהגו לקרוא את ראשי התיבות ז"ל כ"זכרונו לברכה". המושג "זֵכֶר" שימש גם הוא במשמעות דומה: כמו שחז"ל הם "חכמינו זכרונם לברכה", כך זצ"ל הוא "זכר צדיק לברכה".

    ייתכן שמקור שתי המילים הללו הוא במילה זָכָר (male), שהוא מי שנותן את שמו לדור הבא ובכך שומר על המשכיות המשפחה הפטריארכלית. בתנ"ך יש למילה זֵכֶר משמעות של שם וגם משמעות מופשטת יותר של המשכיות רוחנית: למשל, במשלי (י ז) נאמר: זֵכֶר צַדִּיק, לִבְרָכָה; וְשֵׁם רְשָׁעִים יִרְקָב – זכרו של הצדיק יתברך, בעוד ששם הרשעים ירקב וימחה. למילה זכרון, לעומת זאת, יש בתנ"ך משמעות מוחשית יותר, של עדות פיזית. למשל: וַיָּשֶׂם אֹתָם, עַל כִּתְפֹת הָאֵפֹד--אַבְנֵי זִכָּרוֹן, לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל (שמות לט ז).

    אפשר לעמוד על הבדל המשמעות בין שתי המילים בפסוק מספר שמות: וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, כְּתֹב זֹאת זִכָּרוֹן בַּסֵּפֶר, וְשִׂים, בְּאָזְנֵי יְהוֹשֻׁעַ: כִּי-מָחֹה אֶמְחֶה אֶת-זֵכֶר עֲמָלֵק (יז יד). כלומר, זכרון הוא עדות המזכירה ארוע שקרה וזכר הוא המשך השושלת של אדם או אומה.

    בתקופות מאוחרות יותר, הזכרון קיבל גם הוא משמעות מופשטת. למשל, בתלמוד הירושלמי: "תני רבן שמעון בן גמליאל אומר: אין עושין נפשות לצדיקים - דבריהם הן הן זכרונן" (מסכת שקלים ב ה) – דברי הצדיקים הם הזכרון שהם משאירים אחריהם (ולא התלמידים).

    היום נוספה למילה זכרון משמעות נוספת של יכולת הזכירה של המוח האנושי, וזהו גם שמו של אחד מרכיבי החומרה במחשב (memory). לכן, כדי לבדל בין המילים וכדי להדגיש את היסוד המופשט בזכרו של אדם, מעדיפים היום לומר "זכרו לברכה" במקום "זכרונו לברכה". כמו שראינו, זה גם תואם יותר את המשמעות התנ"כית.

    Duh.
     
  4. 21

    21 Well-Known Member

    You have a typo in line three. Otherwise, mazel tov on your bar mitzvah.

    Sorry, Sam. No disrespect intended.
     
  5. Sam Mills 51

    Sam Mills 51 Well-Known Member

    None taken, 21. Just dunno if Sam was bilingual. If he was, the second language wasn't profanity. NFL Films even went into this topic once ... guess Steve Sabol didn't have anything better to do.

    I'm betting Rickey Jackson does say something. Any chance Rickey tries to invite Vaughan Johnson, Pat Swilling and Sam's family?
     
  6. albert77

    albert77 Well-Known Member

    I hope he does. If ever a group of players deserved to be recognized as a unit, it was the Dome Patrol. Thanks for reminding us of what a great player and great man Sam Mills was. Vaya con dios, Sam.
     
Draft saved Draft deleted

Share This Page